Вход Господень в Иерусалим. Вербное воскресение

Грызуны

(Переходящий двунадесятый праздник. Всегда в воскресенье, предшествующее Пасхе)

Все четыре евангелиста повествуют о Входе Иисуса Христа в Иерусалим за несколько дней до крестных страстей Его. Когда после чудесного воскрешения Лазаря Иисус Христос за шесть дней до Пасхи собрался для празднования ее идти в Иерусалим, то многие из народа с радостным чувством последовали за Иисусом, готовые сопровождать Его с торжественностью, с какою в древние времена на Востоке сопровождали царей. Первосвященники же иудейские, негодуя на Иисуса за то, что Он возбуждал к Себе необыкновенное почитание в народе, задумали убить Его, а также и Лазаря, «потому что ради него многие из Иудеев приходили и веровали в Иисуса».

Но произошло неожиданное для них: «Множество народа, пришедшего на праздник, услышав, что Иисус идет в Иерусалим, взяли пальмовые ветви, вышли навстречу Ему и восклицали: «Осанна! Благословен грядущий во Имя Господне, Царь Израилев!» Многие подстилали свои одежды, срезали ветви с пальм и бросали по дороге, дети приветствовали Мессию. Уверовав в могущественного и благого Учителя, простой сердцем народ готов был признать в Нем Царя, который пришел освободить его.

Далее евангелисты повествуют: «Иисус же, найдя молодого осла, сел на него, как написано: «не бойся, дщерь Сионова! се, Царь твой грядет, сидя на молодом осле». И вошел Иисус в храм Божий, и выгнал всех продающих и покупающих в храме, и опрокинул столы меновщиков и скамьи продающих голубей. И говорил им: написано: «дом Мой домом молитвы наречется», а вы сделали его вертепом разбойников». Весь народ с восхищением слушал учение Господне. После чего к Иисусу приступили слепые и хромые, которых Он исцелил. Затем, покинув Иерусалим, Он вернулся в Вифанию.

Праздник Входа в Иерусалим от употребления в этот день ваий (пальмовых ветвей и верб) называется также Неделей ваий и Вербным Воскресением.

Сегодняшний день - торжественный и светлый, на время преодолевающий сосредоточенно-скорбное настроение Великого поста и предваряющий радость Святой Пасхи. В празднике Входа Господня в Иерусалим ярко загорается слава Христа как Всемогущего Бога, и как Царя, сына Давидова, Владыки, приветствуемого избранным народом Божиим. В этот день Церковь вспоминает, что пришедшие на праздник Пасхи иудеи встречали Иисуса как мессию, как пророка, как великого чудотворца, ибо знали, что Он незадолго до этого воскресил четверодневного Лазаря. Взрослые и дети пели и ликовали, подкладывали под ноги осла, на котором Он ехал,свои одежды, встречали Его зелеными ветвями и цветами. От обычая употреблять в этот праздник вайи (ветви финиковой пальмы) он называется Неделею «Ваий», «Цветоносия», «Цветною». У нас же этот праздник называется «Вербным воскресением», т. к. вайи заменяются вербой, поскольку ранее других деревьев являет она признаки пробуждающейся после долгой зимы жизни. Стояние с этими ветвями и зажженными свечами - это воспоминание торжественного Входа Царя Славы на вольные страдания. Молящиеся как бы встречают невидимо грядущего Господа и приветствуют Его, как победителя ада и смерти.

В воскресенье вечером богослужебные тексты свидетельствуют о наступлении Страстной, или Великой, седмицы. Начиная с вечерни недели Ваий, все песни Триоди Постной ведут нас по следам Господа, грядущего на вольную смерть.

История установления празднования: Праздник Входа Господня в Иерусалим пришел на Русь в X веке, а христианской церковью отмечался уже в III веке. Другое название праздника - Вербное воскресение, или праздник ваий, напоминает нам о пальмовых ветвях, которыми приветствовали Иисуса встречавшие Его жители Иерусалима. Употребление ваий со светильниками, или в нашей традиции, верб относится к древним временам. Об этом упоминают свтт. Амвросий Медиоланский, Иоанн Златоуст, Кирилл Александрийский еще в IV веке. Верующие стоят на богослужении с освященными в храме веточками верб и зажженными свечами в руках, встречая невидимо грядущего Христа.

В преддверии Страстной седмицы, последних дней земной жизни Господа Иисуса Христа, нам явлено Царство Христово на земле - царство не могущества и силы, но всепобеждающей любви.

Иконография праздника: На молодом осле в Иерусалим въезжает Иисус Христос. Он обернулся к Своим ученикам, идущим за ослом. В левой руке Христа свиток, символизирующий священный текст завета, правой Он благословляет встречающих.

Навстречу Ему из ворот города вышли мужчины и женщины. За их спинами - Иерусалим. Это большой и великий город, высокие здания изображены тесно. Их архитектура указывает на то, что иконописец жил в окружении русских храмов.

Дети подстилают свои одежды под копыта осленку. Другие - ветви пальмы. Иногда в нижней части иконы бывают написаны еще две детские фигурки. Один ребенок сидит, подвернув и чуть приподняв ногу, над которой склонился другой малыш, помогающий вынуть занозу из ступни. Эта трогательная бытовая сценка, пришедшая из Византии, придает образу жизненность, но, тем не менее, нисколько не снижает пафоса происходящего. Одежды детей чаще всего белые, что символизирует их душевную чистоту и незлобивость.

Как обычно для русских икон, с мастерством и строгим изяществом выписаны одежды всех взрослых персонажей. За фигурой Христа вздымается в небо гора, изображенная традиционными символическими средствами.

Вход Иисуса Христа в Иерусалим - это акт его доброй воли, за ним последует искупление людских грехов великой жертвой, которая откроет людям вход в новую жизнь - вход в Новый Иерусалим.

Молитвословия Входу Господню во Иерусалим

Тропарь

Общее воскресение прежде Твоея страсти уверяя из мертвых воздвйгл еси Лазаря, Христе Боже. Темже и мы, яко бтроцы победы знамения носяще, Тебе Победителю смерти вопием: осанна в вышних, благословен Грядый во имя Господне.

Величание

Величаем Тя, Живодавче Христе, /Осанна в вышних /и мы Тебе вопием /Благословен Грядый во Имя Господне.

Акафист в неделю Ваий

Кондак 1

Избранный Царю Горняго Сиона, Кроткий, спасаяй и Праведный Избавителю наш, Тебе, в вышних на Херувимех носимаго и певаемаго от Серафим, зрим ныне на жребя возшедшаго и в Иерусалим к вольней страсти грядущаго. Сего ради поклоняемся неизреченному снисхождению Твоему, и с ваиами и ветвьми умиленно сретаем Тя, да и с дети еврейскими воззовем Тебе: Благословен грядый во имя Господне, осанна в вышних!

Икос 1

Архангелов и Ангелов лики со страхом и с трепетом взираху с небесных высот на Твое, Христе Спасе, во Иерусалим к вольной страсти вхождение и со Апостолы незримо сопровождаху Тя Царя Своего и с дети еврейскими “осанна в вышних” Тебе приношаху и воспеваху песнопения сицевыя: Благословен еси, Господи Боже наш, яко посетил и сотворил еси избавление людем Своим. Благословен еси, Владыко Христе, яко пришел и даровал еси Крестом спасение чадом Своим. Благословен еси, грядый Адама из глубины ада воззвати. Благословен еси, пришедый Еве от древния печали свободу даровати. Благословен еси, благовествуяй мир на Израиля и спасение языков. Благословен еси, возвещаяй Завет Нов в кроплении крови Своея. Благословен Грядый во имя Господне! Осанна в вышних!

Святые отцы:

Мы с вами вспоминаем молитвенно и торжественно Царский вход Царя Славы, Господа Иисуса Христа в Его "стольный град царский", Его столицу, во св. град Иерусалим. Шумно волновался народ иудейский, когда Христос входил туда, перед наступлением пасхи. К этому празднику в Иерусалим стекались миллионы людей, и он был уже заполнен народом, когда происходила торжественно-царственная встреча долгожданного Мессии - Спасителя мира. Св. евангелист Иоанн Богослов в своем Евангелии отмечает, что перед входом Господним в Иерусалим, еще по пути среди народа молниеносно распространился слух о Чуде воскрешения Лазаря, сотворенном Иисусом Христом; весть об этом поразительном Чуде подняла дух у всех, кто почитал и любил Спасителя. После этого, как говорит...

Никогда народ не встречал Иисуса Христа столь торжественно и с такими царскими почестями, как во время Его шествия в Иерусалим на крестные страдания и добровольную смерть. В то время, когда первосвященники и книжники положили предать Христа позорной смерти и многие из жителей Иерусалима готовы были содействовать своим старейшинам, многочисленные толпы иудеев, собравшихся на праздник, во главе с их детьми неожиданно и чудесным образом вышли в сретение Господа Иисуса Христа и прославили Его как давно ожидаемого своего Царя и Спасителя. Не удивительно ли это? Как объяснить такое чудесное явление? Оно станет понятным, когда мы уясним себе мировое значение происходившего события и увидим, что над Иерусалимом...

Совершаем праздник Ваий или торжественный послед-ний вход Господа Нашего Иисуса Христа в Иерусалим на всеискупительныя страдания и смерть. Вход этот совер-шился необычайно, в сопровождении учеников и множества народа и незлобивых детей, - не на коне, а на молодом осленке, покрытом одеждами учеников. Народ резал зеленыя ветви древесныя, держал их в руках и бросал под ноги Путешествовавшему и...

Современные проповеди:

Праздники бывают разные. Сейчас мы встречаем праздник Входа Господня в Иерусалим; это один из самых трагических праздников церковного года. Казалось бы - все в нем торжество: Христос вступает в Святой Град; встречают Его ликующие толпы народа, готовые из Него сделать своего политического вождя, ожидающие от Него победы над врагом; разве здесь есть что-то трагическое? Увы, есть! Потому что все это торжество, все это ликование, все эти надежды построены на недоразумении, на непонимании, и та же самая толпа, которая сегодня кричит: "Осанна Сыну Давидову!", то есть...

Говорили мы в прошедшую неделю о тайне святаго причащения, для каких притчин она уставлена, и с каким уважением и благоговением древние Христиане оную совершали и принимали. Кажется уже из того самого довольно видеть могли, какое обязательство на нас лежит, чтоб не отступать нам от славных следов оных Христиан, и что мы не можем ни изъявить благодарности своей Богу за великия Его благодеяния, ни засвидетельствовать взаимнаго между собою и со всею церковию соединения, как токмо сим торжественным священнаго...

Иконы:

Впереди суббота пятой недели Великого Поста. Это особенная суббота. В пятницу, накануне, на праздничной утрене уже субботнего церковного дня, читается Великий Акафист Божией Матери. Такой день бывает только один раз в Церковном году. Это праздник Похвала Божией Матери или, как еще называют этот день, Суббота Акафиста. О том, что это за праздник рассказывает НС.


Чудесное спасение Константинополя от нашествия неприятеля. Фреска из церкви Ризоположения в Московском кремле. 1644 г.

Ака́фист, -- с греческого переводится как неседальная песнь, то есть «песнь, которую поют не садясь, стоя». В древности искусство церковной поэзии было очень развито, и кондак нынешнего акафиста представлял из себя самостоятельное и большое поэтическое произведение. Так известный кондак (Самое слово "кондак" греч. κόντάκιον произошло от κοντός - палочка, на которую наматывался свиток пергамента с текстом. Кондак в его теперешнем облике и объеме - небольшое песнопение в одну, две строфы.) «Взбранной Воеводе …», сначала тоже был песней, славящей Божию Матерь, звучал по другому, и состоял из множества строф и выражающий благодарность за неоднократное спасение от врагов варваров, покушавшихся на Константинополь с 626 года. Тогда авары и славяне стояли у стен Константинополь, и только заступничество Божией Матери спасло город.

Известные нам слова кондака «Взбранной Воеводе Победительная, яко ибавльшеся от злых…» появились тогда же, в 626 году и их автором предположительно был святой роман Сладкопевец. Кондак превратился в победную благодарственную песнь, обращённую к Богородице от лица «Ея града», то есть Константинополя, избавленного от «злых». В современном (по крайней мере с XV века) церковнославянском переводе слова «град Твой» заменены на «раби Твои». Текст «Взбранной Воеводе…» стал зачином, как бы предисловием уже существовавшей к тому времени песни-поэме, славящей Пресвятую Богородицу. Зачин этот стал первым кондаком в тексте современного Великого акафиста, читаемом на празднике Похвалы Пресвятой Богородицы.


Храм во Влахерне на месте того храма, где первый раз прочитали акафист Пресвятой Богородице

Наше почитание этого праздника символично. Первый раз в истории Церкви, как церковный гимн, Великий акафист был прочтен во Влахернском храме, ночью, патриахом Константинопольским Фотием, после чудесного избавления города от неприятельского флота россов, наших предков, осаждавших город в 860 году. Император Михаил III спешно вернулся из пограничной армии в столицу и вместе с Фотием погрузил в море Ризу Богородицы. Внезапно поднялась сильная буря и разметала суда русов, после чего те бежали. Вот как описывается это чудо в «Повести временных лет»: «… и вынесли они с песнями божественную ризу святой Богородицы, и смочили в море ее полу. Была в это время тишина и море было спокойно, но тут внезапно поднялась буря с ветром, и снова встали огромные волны, разметало корабли безбожных русских, и прибило их к берегу, и переломало, так что немногим из них удалось избегнуть этой беды и вернуться домой.»

Тогда, в 860 году, на Константинополь нападали воинственные росы, наши предки.

«Потом набег росов (это скифское племя, необузданное и жестокое), которые опустошили ромейские земли, сам Понт Евксинский предали огню и оцепили город (Михаил в то время воевал с исмаилитами). Впрочем, насытившись гневом Божиим, они вернулись домой - правивший тогда церковью Фотий молил Бога об этом, - а вскоре прибыло от них посольство в царственный город, прося приобщить их божьему крещению. Что и произошло» (Theoph. Cont. 196.6-15; цит. по: Продолжатель Феофана. С.84).

С тех пор христианская вера стала распространяться в среде россов. В 988 году, то есть через 128 лет после этого события, Русь крестилась. Мы, потомки россов, избавить от нашествия которых, просил Божию Матерь патриарх Фотий: «Взбранной воеводе победительная!», теперь и сами, вечером в пятницу, придя в храм, будем славить Божию Матерь этими же словами, так как в IX веке Церковью было установлен праздник названный Похвала Пресвятой Богородице в честь чудесных избавлений от врагов Ее заступничеством. День праздника был назначен на пятую субботу Великого Поста. Постепенно сложилось чинопоследование чтения Великого акафиста в день праздника. Этот Великий акафист, единственный в своем роде, так как все остальные акафисты были написаны в подражание ему, первому. На особенной службе, которая бывает единственный раз в году в праздник Похвалы Пресвятой Богородицы, мы будем молиться, и просить Божию Матерь освободить нас от всяких злых. Ведь теперь Она и наша заступница.


Икона Похвала Богоматери с Акафистом в клеймах.XIV в.

НС попросил прокомментировать это событие патролога иерея Михаила Асмуса:

-- Почему именно этот день, суббота пятой недели Великого Поста, был назначен для празднования праздника?
-- Само чудо произошло в этот день - субботу пятой недели Великого Поста. Но так как Церковь живет и по пасхальному календарю, то праздник в день, связанный с Пасхой, будет переходящим.

-- Можно ли найти этот акафист в обычных молитвословах и акафестниках и читать его дома?
-- Этот акафист есть в каждом молитвослове. Он так и называется – Акафист Пресвятой Богородице. Он самый известный и расхожий акафист Пресвятой Богородице. Собственно говоря, это первый акафист и все остальные возникли в подражание ему.

-- Если можно прочитать его дома, то почему в Церкви такое значение придают этому празднику?
-- Все любят акафисты Божией Матери. Особенно русские, у которых появилось множество подражаний. В церковном сознании за этим днем закрепилась тема чудесного вмешательства Богородицы в военные дела государства. И то, что в истории и в богослужении было отнесено к Константинополю, каждый православный город пытается отнести к себе. Конечно, можно и дома прочитать этот акафист, но общественное богослужение выражает соборность Церкви. И о православной государственности напоминает такое общественое чтение Великого акафиста, потому что такие чудеса были возможны только благодаря Православию, как государственной религии.
Великий акафист состоит из Кондаков, перемежающихся Икосами. Икос, в отличие от кондака содержит текст радостного прославления («Радуйся, еюже радость возсияет: радуйся, еюже клятва исчезнет…» и т.д.) и особую, повторяющуюся в конце каждого икоса, одинаковую концовку-рефрен («Радуйся, Невесто неневестная»). Кондак и икос составляют как бы один блок акафиста. Всего таких блоков 12. Эта структура теперь у всех акафистов.

Чтение Великого акафиста вечером в пятницу вписано в службу всенощного бдения перед субботой. Читается не сразу весь акафист, а частями четыре раза: после шестопсалмия (шесть псалмов, читаемых в начале утрени, когда гасят все свечи), во время Полиелея (часть праздничной утрени, начинающаяся со слов «Хвалите Имя Господне…» и до пения канонов), после 3-й и 6-й песен канона.
Часть чинопоследования Утрени с чтением Великого акафиста из Триоди Постной (жирным шрифтом выделен текст непосредственно Великого акафиста, курсивом - примечания)

В субботу пятыя седмицы, на утрени, знаменает в час четвертый нощи, молебнаго ради последования акафиста. И собравшеся в Церковь: благословившу иерею, начинаем утреню, якоже предписася начало утрени в четверток великаго канона: лист 294 на обороте. По шестопсалмии, Бог Господь: во глас 8, и поем трижды тропарь косно (Медленно).

Глас 8:
Повеленное тайно прием в разуме, в крове иосифове тщанием предста безплотный, глаголя неискусобрачней: приклонивый схождением Небеса,
вмещается неизменно весь в тя. егоже и видя в ложеснах твоих приемша рабий зрак, ужасаюся звати тебе: радуйся невесто неневестная.

Таже стихословим кафисму псалтира 16: Рече Господь Господеви моему: И по исполнении сея, ектениа малая, и поем кондак на среде, со сладкопением, косно (медленно). Глас 8:

(ПЕРВОЕ ЧТЕНИЕ ВЕЛИКОГО АКАФИСТА)
Кондак 1

Взбранной воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, Благодарственная восписуем ти раби твои Богородице: но яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем ти: Радуйся невесто неневестная.

На немже кадит диакон святыя иконы, и братию, по чину. На прочих же точию настоятеля и лики. И чтем икосов и кондаков 6. Стоим на чтении. Тии же икосы суть по алфавиту: сиесть, 24, и глаголются от иереа во святом олтаре.

{А} Икос 1:
Ангел предстатель с Небесе послан бысть, рещи Богородице: радуйся! и со безплотным гласом воплощаема Тя зря, Господи, ужасашеся и стояше, зовый к ней таковая:
радуйся, еюже радость возсияет: радуйся, еюже клятва исчезнет. радуйся, падшаго Адама воззвание: радуйся, слез Евиных избавление.
радуйся, высото неудобовосходимая человеческими помыслы: радуйся, глубино неудобозримая и ангельскима очима.
радуйся, яко еси Царево седалище: радуйся, яко носиши носящаго вся.
радуйся, звездо являющая солнце: радуйся, утробо Божественнаго воплощения.
радуйся, еюже обновляется тварь: радуйся, еюже покланяемся Творцу. Радуйся Невесто неневестная.

{В} Кондак 2:
Видящи Святая Себе в чистоте, глаголет Гавриилу дерзостно: преславное твоего гласа неудобоприятельно души моей является:
безсеменнаго бо зачатия Рождество како глаголеши, зовый: Аллилуиа.

{Г} Икос 2:
Разум недоразумеваемый, разумети Дева ищущи, возопи к служащему: из боку чисту, Сыну како есть родитися мощно, рцы ми? К Нейже он рече со страхом, обаче зовый сице:
радуйся, Совета неизреченнаго Таиннице: радуйся, молчания просящих веро.
радуйся, чудес Христовых начало: радуйся, велений Его Главизно.
радуйся, лествице Небесная, Еюже сниде Бог: радуйся, мосте преводяй сущих от земли на Небо.
радуйся, ангелов многословущее чудо: радуйся бесов многоплачевный струпе.
радуйся, свет неизреченно родившая: радуйся, еже како, ни единагоже научившая.
радуйся, премудрых превосходящая разум: радуйся, верных озаряющая смыслы.

{Д} Кондак 3:
Сила вышняго осени тогда к зачатию браконеискусную, и Благоплодная тоя ложесна, яко село показа сладкое, всем хотящим жати Спасение, внегда пети сице: Аллилуиа.

{Е} Икос 3:
Имущи Богоприятную Дева утробу, востече ко Елисавети: младенец же оноя абие познав Сея целование, радовашеся, и играньми яко песньми вопияше к Богородице:
радуйся, Отрасли неувядаемыя розго: радуйся, плода безсмертнаго стяжание.
радуйся, Lелателя делающая Xеловеколюбца: радуйся, Cадителя жизни нашея рождшая.
радуйся, ниво, растящая гобзование щедрот: радуйся, трапезо, носящая обилие очищений.
радуйся, яко рай пищный процветаеши: радуйся, яко пристанище душам готовиши.
радуйся, приятное молитвы кадило: радуйся, всего мира очищение. радуйся, Божие к смертным Благоволение: радуйся, смертных к Богу дерзновение.
Радуйся Невесто неневестная.

{З} Кондак 4:
Бурю внутрь имея помышлений сумнительных, целомудренный Иосиф смятеся, к Тебе зря небрачней, и бракоокрадованную помышляя, Непорочная: уведев же твое зачатие от Духа Свята, рече: Аллилуиа.

Чтем от слова акафиста, на даяния два. Таже стихословим непорочны, и ектениа.

И паки глаголем кондак: Взбранной воеводе: И другия икосы и кондаки, 6:

(ВТОРОЕ ЧТЕНИЕ ВЕЛИКОГО АКАФИСТА)

{И} Икос 4:
Слышаша пастырие ангелов поющих плотское Христово пришествие, и текше яко к Пастырю, видят Сего яко Агнца непорочна, во чреве Мариине упасшася, Юже поюще реша:
радуйся, Агнца и Пастыря Мати: радуйся, дворе словесных овец.
радуйся, невидимых врагов мучение: радуйся, райских дверей отверзение.
радуйся, яко Небесная срадуются земным: радуйся, яко земная сликовствуют Небесным.
радуйся, апостолов немолчная уста: радуйся, страстотерпцев непобедимая дерзосте.
радуйся, твердое веры утверждение: радуйся, светлое Благодати познание.
радуйся, Еюже обнажися ад: радуйся, Еюже облекохомся славою.
Радуйся Невесто неневестная.

{Ф} Кондак 5:
Боготечную звезду узревше волсви, тоя последоваша зари: и яко светильник держаще ю, тою испытаху крепкаго Царя: и достигше Непостижимаго, возрадовашася Ему вопиюще: Аллилуиа.

{И} Икос 5:
Видеша отроцы халдейстии на руку Девичу, Создавшаго рукама человеки, и Владыку разумевающе Его, аще и рабий прият зрак, потщашася дарми послужити Ему, и возопити Благословенней:
радуйся, Звезды незаходимыя Мати: радуйся, заре таинственнаго дне.
радуйся, прелести пещь угасившая: радуйся, Троицы таинники просвещающая.
радуйся, мучителя безчеловечнаго изметающая от начальства: радуйся, Господа Человеколюбца показавшая Христа.
радуйся, варварскаго избавляющая служения: радуйся, тимения изымающая дел.
радуйся, огня поклонение угасившая: радуйся, пламене страстей изменяющая.
радуйся, верных Наставнице целомудрия: радуйся, всех родов веселие.
Радуйся Невесто неневестная.

{К} Кондак 6:
Проповедницы Богоноснии бывше волсви, возвратишася в Вавилон, скончавше Твое Пророчество: и проповедавше Тя Христа всем, оставиша Ирода яко буесловяща, не ведуща пети: Аллилуиа.

{Л} Икос 6:
Возсиявый во Египте просвещение истины, отгнал еси лжи тьму: идоли бо его Спасе, не терпяще Твоея крепости, падоша. Сих же избавльшиися вопияху к Богородице:
радуйся, исправление человеков: радуйся, низпадение бесов.
радуйся, прелести державу поправшая: радуйся, идольскую лесть обличившая.
радуйся море, потопившее фараона мысленнаго: радуйся, каменю, напоивший жаждущия жизни.
радуйся, огненный столпе, наставляяй сущия во тьме: радуйся, покрове миру, ширший облака.
радуйся пище, манны приемнице: радуйся, сладости святыя лужительнице.
радуйся, земле обетования: радуйся, из Неяже течет мед и млеко.
Радуйся Невесто неневестная.

{М} Кондак 7:
Хотящу Симеону от нынешняго века преставитися прелестнаго, вдался еси яко Младенец тому: но познался еси ему и Бог совершенный. темже удивися твоей неизреченней премудрости, зовый: Аллилуиа.

И паки кондак: Взбранной воеводе: Таже чтем прочее слова акафиста. Псалом 50. И каноны: святаго обители со ирмосом на 6: и пресвятыя Богородицы на 6.

Творение господина Иосифа, егоже краестрочие: Радости приятелище, тебе подобает радоватися единей.

[Аще ли храм Богородицы, поем канон праздника Богородицы со ирмосом на 12. ирмосы по дважды: тропари на 10.] Глас 4.

Ирмос: Отверзу уста моя:

{Х} Христову книгу одушевленную, запечатленную Тя Духом, великий Архангел, Чистая, зря возглашаше Ти: радуйся, радости приятелище, Еюже праматерняя клятва разрешится.

{А} Адамово исправление, радуйся Дево Богоневесто, адово умерщвление радуйся Всенепорочная, палато всех Царя: радуйся, Престоле огненный Вседержителя.

{Р} Цвете неувядаемый, радуйся едина прозябшая яблоко Благовонное. радуйся рождшая Благоухание единаго Царя. радуйся неискусобрачная, мирови Спасение.

{А} Чистоты сокровище, радуйся, Еюже от падения нашего востахом. радуйся, сладкоуханный крине Владычице, верных Благоухаяй, кадило Благовонное, и миро многоценное.

Катавасиа:
Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся светло торжествуя, и воспою радуяся Тоя чудеса.

Песнь 3.
Ирмос: Твоя песнословцы Богородице:

{С} Клас прозябшая Божественный, яко нива неоранная яве, радуйся одушевленная трапезо, Хлеб животный вмещшая. радуйся, животныя воды источниче неистощаемый Владычице.

{Д} Юнице, Юнца рождшая непорочнаго, радуйся верным. радуйся агнице, рождшая Божияго Агнца, вземлющаго мира всего прегрешения. радуйся теплое очистилище.

{О} Утро светлейшее, радуйся едина Солнца носящая Христа Света жилище. радуйся, тьму разрушившая, и мрачныя бесы отнюд отгнавшая.

{Х} Радуйся, двере едина, Еюже Слово пройде едино, вереи и врата адова, Владычице, Рождеством Твоим сокрушившая. радуйся Божественный входе Спасаемых, Богоневесто.

Катавасиа:
Твоя песнословцы Богородице, живый и независтный источниче, лик себе совокупльшия Духовно утверди, в Божественней твоей славе венцев славы сподоби.

Ектениа малая.

И по возгласе, кондак: Взбранной воеводе:

И чтем другия шесть икосов и кондаков.

(ТРЕТЕЕ ЧТЕНИЕ ВЕЛИКОГО АКАФИСТА)

{Н} Икос 7:
Новую показа тварь, явлься Зиждитель нам от Него бывшим, из безсеменныя прозяб утробы, и сохранив Ю, якоже бе, нетленну. да чудо видяще воспоим Ю, вопиюще:
радуйся, цвете нетления: радуйся, венче воздержания.
радуйся, воскресния образ облистающая: радуйся, ангельское житие являющая.
радуйся древо светлоплодовитое, от негоже питаются вернии: радуйся древо Благосеннолиственное, имже покрываются мнози.
радуйся, во чреве носящая Избавителя плененным: радуйся, рождшая Наставника заблуждшим.
радуйся, Судии Праведнаго умоление: радуйся, многих согрешений прощение.
радуйся, одеждо нагих дерзновения: радуйся, любы всякое желание побеждающая.
Радуйся Невесто неневестная.

{Кс} Кондак 8:
Странное Рождество видевше, устранимся мира, ум на Небеса преложше: сего бо ради высокий Бог, на земли явися смиренный человек, хотяй привлещи к высоте, тому вопиющия: Аллилуиа.

{О} Икос 8:
Весь бе в нижних, и вышних никакоже отступи неописанное Слово: снизхождение бо Божественное, не прехождение же местное бысть, и Рождество от Девы Богоприятныя, слышащия сия:
радуйся, Бога невместимаго вместилище: радуйся, честнаго таинства двери.
радуйся, неверных сумнительное слышание: радуйся, верных известная похвало.
радуйся, колеснице пресвятая, Сущаго на Херувимех: радуйся, селение преславное, Сущаго на Серафимех.
радуйся, противная в тожде собравшая: радуйся, Девство и Рождество сочетавшая.
радуйся, Еюже разрешися преступление: радуйся, Еюже отверзеся рай.
радуйся, ключу Царствия Христова: радуйся, надеждо благ вечных.
Радуйся Невесто неневестная.

{П} Кондак 9:
Всякое естество ангельское удивися, великому Твоего вочеловечения делу: неприступнаго бо яко Бога, зряше всем приступнаго человека, нам убо спребывающа, слышаща же от всех: Аллилуиа.

{Р} Икос 9:
Ветия многовещанныя, яко рыбы безгласныя, видим о Тебе Богородице: недоумевают бо глаголати, еже како, и Дева пребываеши, и родити
возмогла еси? мы же таинству дивящеся, верно вопием:
радуйся, премудрости Божия приятелище: радуйся, промышления Его сокровище.
радуйся, любомудрыя немудрыя являющая: радуйся, хитрословесныя безсловесныя обличающая.
радуйся, яко обуяша лютии взыскателе: радуйся, яко увядоша баснотворцы.
радуйся, афинейская плетения растерзающая: радуйся, рыбарския мрежи исполняющая.
радуйся, из глубины неведения извлачающая: радуйся, многи в разуме просвещающая.
радуйся, кораблю хотящих спастися: радуйся, пристанище житейских плаваний.
Радуйся Невесто неневестная.

{С} Кондак 10:
Спасти хотя мир, Иже всех украситель, к сему самообетован прииде, и пастырь сый яко Бог, нас ради явися по нам Человек: подобным бо подобное призвав, яко Бог слышит: Аллилуиа.

И паки кондак: Взбранной воеводе:

Седален, глас 1. Подобен: Гроб твой:

Великий воин невещественных Ангелов, во град Назарет представ, Царя возвещает Твоего, Чистая, и веков Господа: радуйся, глаголя Тебе,
Благословенная Марие, непостижимая и несказанная Глубино, человеков воззвание.

Слава, и ныне, тойже.

И паки чтение.

Песнь 4.
Ирмос: Седяй в славе, на Престоле Божества:

{Е} Во гласех пений, Дево, Тебе вопием Всепетая: радуйся, тучная горо и усыренная Духом. радуйся свещниче, и стамно Манну носящая, услаждающая всех Благочестивых чувства.

{И} Очистилище миру, радуйся, Пречистая Владычице. радуйся лествице, от земли всех возвысившая Благодатию. радуйся мосте, воистинну преводяй всех от смерти к животу поющих Тя.

{О} Небес превышшая, радуйся, земли основание, в Твоих ложеснах Пречистая, нетрудно носившая. радуйся червленице, багряницу Божественную омочившая, от кровей твоих, Цареви силам.

{Н} Законодавца рождшая истиннаго, радуйся Владычице, беззакония всех туне очищающаго. недоведомая Глубино, Высото неизреченная, браконеискусная, Еюже мы обожихомся.

{С} Тя исплетшую мирови нерукоплетенный венец песнословим, радуйся, Тебе Дево зовуще: хранилище всех и ограждение, и утверждение, и Священное Прибежище.

Катавасиа: Седяй в славе, на Престоле Божества, во облаце легце, прииде Иисус Пребожественный, нетленною дланию, и спасе зовущия: слава Христе силе Твоей.

Ирмос: Ужасошася всяческая:

{О} Путь рождшая жизни, радуйся Пренепорочная, от потопа греховнаго мир спасшая: радуйся Богоневесто, слышание и глаголание страшное: радуйся пребывание Владыки твари.

{И} Крепость и Утверждение человеков, радуйся Пречистая, место Освящения славы, умерщвление адово, чертоже всесветлый. радуйся Ангелов Радосте: радуйся помоще верно молящихся Тебе.

{П} Огнеобразная колеснице Слова, радуйся Владычице, одушевленный раю, Древо посреде имущи жизни Господа, Егоже сладость оживотворяет верою причащающихся, и тли подклонившихся.

{Р} Укрепляеми силою Твоею, верно вопием Ти: радуйся, граде всех Царя, преславная и достослышанная о Нейже глаголана быша яве, Горо
несекомая: радуйся Глубино неизмеримая.

{Е} Пространное селение Слова, радуйся Пречистая, сосуде, Божественный бисер произведшая. радуйся, всечудное всех к Богу Примирение, Блажащих Тя Богородице всегда.

Катавасиа: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: ты бо неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога, и родила еси безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.

Зде престает канон святаго обители.

Ирмос: Божественное сие и всечестное:

{П} Чертоже Cлова нескверный, вина всех обожения, радуйся Пречистая, пророков оглашение: радуйся, апостолов Удобрение.

{Е} От Тебе роса укану, пламень многобожия угасившая. тем вопием Ти: радуйся, руно одушевленное, еже Гедеон, Дево, предвиде.

{И} Се Тебе [Дево] радуйся, зовем: пристанище нам буди влающимся, и отишие в пучине скорбей, и соблазнов всех борителя.

{Х} Радости вина, облагодати наш помысл, еже звати Тебе: радуйся неопалимая купино, облаче всесветлый, верныя непрестанно осеняющий.

Таже четверопеснец, егоже краестрочие: Сия песнь иосифова. Глас 6.

Ирмос: Житейское море воздвизаемое:

Пострадавше vученцы, и яко камение избранное по земли валяющеся, зиждительство всякое врага совершенно превратиша, и храми Бога Живаго явишася.

Вас молим течение доброе совершивших мученцы, поста течение тещи нас добре укрепите, добродетелей совершением просиявших.

Рабы Твоя Владыко, преставльшияся от земли к Тебе Преблагому, Твоего Царствия сотвори общники, божественных мученк Твоих священными ходатайствы, Ммногомилостиве.

Богородичен: Едина всепетая, поющим Тя верно, грехов оставление, и дарований Божественных часть датися, Всесвятому Слову молися, Мати Дево.

Иный. Ирмос, глас 5: От кита Пророка:

Память совершающе мученк, Господеви возслем песни, днесь Божественно веселящеся.

Мечев и огня не убоявшеся, дерзающе в вере страстотерпцы, мучители в сем уязвисте.

Троичен: Троицу лицы воспеваю Тя, Единице по существу покланяюся, Тебе Отче, Сыне и Душе Святый.

Богородичен: Ангел и человек Благохваление еси, яко родила еси Дево Христа, Спаса душам нашим.

Стих: Дивен Бог во святых своих, Бог Израилев.

Смертию живот пременивше, радуетеся, на Небесех живуще, страстотерпцы преславнии Христа Бога.

Стих: Души их во благих водворятся.

Смертию и животом обладаяй, верою преставльшияся от жития Христе, со святыми Твоими упокой.

Ирмос: От кита Пророка избавил еси, мене же из глубины грехов возведи Господи, и спаси мя.

Ектениа малая.

И паки поем кондак: Взбранной воеводе:

И чтем оставльшияся шесть икосов и кондаков.
(ЧЕТВЕРТОЕ ЧТЕНИЕ ВЕЛИКОГО АКАФИСТА)

{Т} Икос 10:
Стена еси девам Богородице Дево, и всем к Тебе прибегающим: ибо Небесе и земли творец устрои Тя, Пречистая, вселься во утробе Твоей, и вся приглашати Тебе научив:
радуйся, столпе девства: радуйся, дверь спасения.
радуйся, Начальнице мысленнаго наздания: радуйся, Подательнице Божественныя Благости.
радуйся, Ты бо обновила еси зачатыя студно: радуйся, Ты бо наказала еси окраденныя умом.
радуйся, тлителя смыслов упражняющая: радуйся, Сеятеля чистоты рождшая.
радуйся, чертоже безсеменнаго уневещения: радуйся, верных Господеви сочетавшая.
радуйся, добрая Младопитательнице девам: радуйся, Невестокрасительнице душ святых.
Радуйся Невесто неневестная.

{В} Кондак 11:

Пение всякое побеждается, спростретися тщащееся ко множеству многих щедрот Твоих: равночисленныя бо песка песни аще приносим Ти Царю Святый, ничтоже совершаем достойно, яже дал еси нам Тебе вопиющим: Аллилуиа.

{Ф} Икос 11:
Светоприемную свещу, сущим во тьме явльшуюся, зрим Святую Деву: невещественный бо вжигающи огнь, наставляет к разуму Божественному вся, зарею ум просвещающая, званием же почитаемая, сими.
радуйся, луче умнаго Солнца: радуйся, светило незаходимаго Света. радуйся, молние души просвещающая: радуйся, яко гром, враги устрашающая.
радуйся, яко многосветлое возсияваеши просвещение: радуйся, яко многотекущую источаеши реку.
радуйся, купели живописующая образ: радуйся, греховную отемлющая скверну.
радуйся, бане, омывающая совесть: радуйся чаше, черплющая радость. радуйся, обоняние Христова благоухания: радуйся, Животе тайнаго веселия,
радуйся Невесто неневестная.

{Х} Кондак 12:

Благодать дати восхотев долгов древних, всех долгов Решитель человеком, прииде Собою ко отшедшим Того Благодати: и раздрав рукописание, слышит от всех сице: Аллилуиа.

{ПС} Икос 12:
Поюще твое Рождество, хвалим Тя вси, яко одушевленный храм Богородице: во Твоей бо вселився утробе, содержай вся рукою Господь, освяти, прослави, научи вопити Тебе всех:
радуйся, селение Бога и Слова: радуйся, Святая, святых большая. радуйся, ковчеже позлащенный Духом: радуйся, сокровище живота неистощимое.
радуйся, честный венче царей благочестивых: радуйся, честная похвало иереев благоговейных.
радуйся, Церкве непоколебимый столпе: радуйся, царствия нерушимая стено.
радуйся, Еюже воздвижутся победы: радуйся, Еюже низпадают врази. радуйся, тела моего врачевание: радуйся, души моея спасение.
Радуйся Невесто неневестная.

{О} Кондак 13:
О Всепетая Мати, рождшая всех Святых Святейшее слово, нынешнее приемши приношение, от всякия избави напасти всех, и будущия изми муки, тебе вопиющих: Аллилуиа.

Сей кондак глаголи трижды.

И паки чтется 1-й икос: Ангел предстатель:

И паки кондак: Взбранной воеводе:

Таже чтутся синаксарий (поучительное чтение - Ред.) первее минеи: таже настоящий. (читается сейчас только в монастырях- Ред.)

Стихи: Песньми неусыпными Благодарственно,
Град во бранех бодрую поет предстательницу.

В сей день неседальную песнь празднуем пресвятыя Владычицы нашея Богородицы, вины ради сицевы: Ираклию самодержавное греческое начальство правящу, Хосрой же персский царь, видев греческая скиптра смирившася, от Фоки царя мучителя, единаго от вельмож своих Сарвара именем, с тысящами многими воинств посылает, вся восточныя страны покорити себе. предвари бо и прежде, яко десять тем христиан погубив Хосрой: яко жидовом прекупляющим их от него и погубляющим. Начальный же вельможа Сарвар, востоки вся попленив, постиже и до самаго златаго града, иже ныне Скутарь нарицается. Царь бо Ираклий имением общаго злата оскудев священныя сосуды церковныя на златницы претворив, во отдаяние большее и совершеннейшее. По Евксинскому же морю с корабли в персидския страны пришед, потребляет я: и отнюд побеждается, от него Хосрой с прочими воинствы. Помале же и Сирой, сын Хосроев, от отца своего отступив начальство себе приемлет, и отца Хосроя убив, царю Ираклию содружися. Хаган же мисонский, и скифский начальник уведев о царе, яко по морю Понтскому отшел есть разрешив мир на греки, полки тьмочисленныя подвиг, от западных стран на Константинь град приходит, на Бога хульныя гласы возсылая. Абие же купно море убо корабльми, земля же пешими и всадники безчисленными исполнь бяше. Сергий же патриарх Константиня града, люди много утешаше, не отпадати, ни разслаблятися: но все упование от души на Бога возносити, и на Матерь Его Пречистую Богородицу: такоже и вонос Патрикий, иже тогда град правляше, подобная на отвращение ратников устрояше. Подобает бо и нам с помощию вышнею, и на приличная действовати. Патриарх же Божественныя иконы Богоматере, со всем множеством нося обхождаше по стенам свыше, и оттуду утверждение им подавая. Яко убо Сарвар от востока, Хаган же от запада идяста, сожещи окрестная града: патриарх же нерукотворенную Христову икону, и честная и животворящая древа, к сему же и честную ризу Богоматере нося, по стенам обхождаше. Хаган же скифянин сушею, стенам Константиня града нападает, со множеством безчисленным, крепкоизрядно оружии утверждени: и толико множество бяше, яко единому гречину с десятми скифяны яве братися. Но Необоримая Поборница, обретшимися малыми зело воины в храме Ея, нарицаемем Пигии, множайшия их погуби. Отсюду же грецы дерзновение приемше, и восплескавше, от Воеводы Необоримыя Божия Матере, их присно до конца побеждаху. Воззревше же и на примирение, граждане отражени быша. отвеща бо им Хаган: не прельщайтеся о Бозе, в негоже веруете, всячески бо утре град ваш прииму. Граждане же слышавше, руки к Богу простираху. Согласившеся убо, Хаган же и Сарвар сушею и морем на град устремляются, козньми пленити желающе: но толико побеждени быша от грек, якоже недовольным быти живым мертвыя жещи. Моно_ксила же оружников исполнена, недром глаголемым рогом, ко храму Богоматере сущему во Влахернах, бури внезапу сильне морю припадши, и раздельшуся ему в сечение, с корабли всеми врагов растлешася. И бяше видети то преславное изряднодействие Пречистыя и Богоматере, всех при брезе моря сущему во Влахернах извре. Людие же, елико скоро врата отверзше, вкупе вся избиша, и дети и жены на ня вмужествившияся. Начальницы же их возвратишася плачуще купно и рыдающе. Боголюбивии убо людие Константиня града, Богоматери благодарение дающе, всенощную песнь, и неседальную ей воспеша, яко о оных бдевши, и Преестественною Силою содеявши на враги победу. Оттоле убо на воспоминание толикаго и преестественнаго чудесе Церковь сицевый праздник прият, Матери Божии возлагати в настоящее время, егда и поведа Богоматерию бысть. Неседальное же именовася, за еже тогда тако деяти градскому же клиросу, и людем всем. По прехождении же тридесяти и шести лет, при царстве Константина Погоната, агаряне безчисленное воинство водяще, паки на Константинь град нападоша, и седмь лет сей борюще, егда и в кизических странах презимоваху, многия своя погубиша. Таже отрекшеся брани, и с воинством своим возвращающееся, и бывше в мори нарицаемем Силео, вси потопишася, предстательством Всечистыя и Богоматере. Но и в третие паки, при Льве Исавре, агаряне паче множайших тем числом, первее убо Персское разоряют царство, таже Египет и Лвию. Обтекше же и Идию, Ефиопию же и Испанию, напоследок же и на самый царский град воюют, тысящию осмию сот кораблей носими: окруживше убо его, яко абие расхитити его ждах. Градстии же священнии людие, честное древо Честнаго и Животворящаго Креста, и честную икону Богоматере Одигитрии обносяще, стену окружаху, со слезами Бога умилостивляюще. Возмечтася убо, сице агаряном на две части разделитися: и овии убо на болгары воюют, и тамо падают вящше двою тму: овии же оставльшеся на Царь град приити, возбранившеся же от вериги, бывшия от галаты до стен Царя града. Восплывшим же негде до места нарицаемаго Сосфен, тамо ветру северну возвеявшу, многи корабли их сокрушишася, и погибоша: оставльшиися же в глад зельный впадоша, яко и плотем человеческим прикоснутися, и кал месити и ясти. Таже бежавше, и во Егейскую пучину достигше, кораблецы своя вся, и самех себе глубине морской предаша: град бо силен с небесе спад, возврение моря сотворив, смолу кораблей распусти: и тако множество безчисленное оное воинских кораблей погибе, трем токмо на возвещение оставльшимся. Сих ради убо всех преестественных чудес Всечистыя и Богоматере, настоящий праздник празднуем. Неседальный же речеся, зане просто стояще тогда вси людие в нощь оную, слова Матери песнь воспеша. и яко во всех иных седети от обычая имуще, в настоящих Богоматере, прости вси слушаем. Твоея поборницы же и непоборимыя Матере молитвами, Христе Боже, от облежащих напастей и нас избави, и помилуй нас яко един Человеколюбец.

С Вербного воскресенья начинается Страстная седмица — последняя и самая важная часть Великого поста.

——————————————————————


Порядок чтения по уставу
——————————————————————

Тропарь, глас 1-й

О бщее воскресение прежде Своея страсти уверяя, из мертвых воздвигл еси Лазаря Христе Боже. Тем же и мы яко отроцы, победныя образы носяще, Тебе Победителю смерти вопием, осанна в вышних благословен грядыи во имя Господне. (2 раза). Слава, и ныне.

Тропарь, глас 4-й.

С погребшеся Тебе крещением Христе Боже наш, безсмертныя жизни сподобихомся воскресением Твоим, и воспевающе зовем, благословен грядыи во имя Господне.

Канон, глас 4-й

Песнь 1. Ирмос

Я вишася источницы бездны, югу непричастни, и открышася моря волнующася основания бурею, манием бо запретив ему, избранныя же люди спасл еси поюща, победную песнь Ти Господи.

Запев: С лава Тебе Боже наш, слава Тебе (поклон) .

И зо уст младенец незлобивых и ссущих, хвалу Твоих раб свершил еси. Разрушити супостата, и отмстити страстию Креста, падение древняго Адама, древом же воздвигнути сего поюща, победную песнь Ти Господи.

Запев. (Повторяем стих).

Слава. П ение церкви преподобных, живущему в Сионе, Тебе Христе приносит, о Тебе же Израиль Творце своем радуется, и горы языцы противнии закону и каменосердечнии, от лица Ти возвеселишася, и поюще победную песнь Ти Господи.

И ныне. (Повторяем стих).

Катавасия: С охрани от бед рабы Своя Милостиве, яко усердно к Тебе прибегаем к милостивому Избавителю и всех Владыце Господу Исусу (поклон) . Г осподи помилуй (3 раза с поклонами) .

Песнь 3. Ирмос

Т очащь несекомыи повелением Твоим, твердыи ссавше камень израильстии людие. Камень же Ты еси Христе и Жизнь, на Нем же утвердися церковь зовущи, осанна благословен еси грядыи.

Запев. М ертвеца четверодневна повелением Твоим, из мертвых с трепетом ад испусти Лазаря. Воскресение бо Ты еси Христе и Жизнь, о Нем же утвержена бысть церкви зовущи, осанна благословен еси грядыи.

Запев. (Повторяем стих).

Слава. В оспойте людие боголепно в Сионе, и молитву воздадите Христу во Иеросалиме, Сам грядет во славе со областию, о Нем же утвердися церкви зовущи, осанна благословен еси грядыи.

Слава, и ныне. Ипакой, глас 8-й. С ветвьми воспевше первее, последи с древесы яша неразумивии иудее Христа Бога. Мы же верою непреложною присно почитающе, яко благодателя, всегда поюще вопием Ему, благословен еси грядыи Адама воздвигнути.

Песнь 4. Ирмос

Х ристос грядыи яве Бог наш, приидет и не закоснит, из горы присенныя часты, Девы раждающия неискусомужныя, пророк древле рече. Темже вси вопием, слава силе Твоей Господи.

Запев. Д а каплют облацы веселие крепко, на масличней горе, и вси холми, и древа дубравная да воспоют Христа, хваляще с языки. Тому вси людие вопием, слава силе Твоей Господи.

Запев. (Повторяем стих).

Слава. В крепости царьствуяи вечныи Господь, оболчен приидет, сего убо красоты же и славы, несказанно есть благолепие в Сионе. Тем же вси вопием, слава силе Твоей Господи.

И ныне. П ядию измеривыи небо, дланию же землю, Господь прииде. Сиона бо избра, в том жити и царьствовати изволи, и возлюби люди верно поющия, слава силе Твоей Господи. Катавасия.

Песнь 5. Ирмос

Н а Сион гору взыди, благовествуяи, и Иеросалиму проповедуяи, крепостию вознеси глас, преславная глаголашася о тебе граде Божии, мир на Израиля и спасение языком.

Запев. И же в вышних седяи на херувимех Бог, и призираяи на смиренныя, Той грядет во славе со областию, да исполнятся всяческая божественыя хвалы Его, мир на Израиля, и спасение языком.

Запев. (Повторяем стих).

Слава. С ионе, горо Божия святая, Иеросалиме окрест очи твои возведи, и виждь собранная чада твоя в тебе, се бо приидоша издалеча поклонитися Царю твоему, мир на Израиля, и спасение языком.

И ныне. (Повторяем стих). Катавасия.

Песнь 6. Ирмос

В озопиша с веселием праведных дуси, ныне мирови завет нов завещается, и кроплением да обновятся людие, божественою кровию.

Запев. П риими Израилю Божие Царство, и пребываяи во тме, свет да узриши велик, и кроплением да обновятся людие, божественою кровию.

Запев. (Повторяем стих).

Слава. Р азрешены своя юзники Сионе испусти, и от рова неведения безводна возведи, и кроплением да обновятся людие, божественою кровию.

И ныне. (Повторяем стих). Катавасия.

Слава, и ныне. Кондак, глас 6-й. Н а престоле на Небеси, на жребяти на земли носимь Христе Боже, от Ангел хваление, и от детей воспевание приимаше, зовущих Ти, благословен еси пришедыи Адама воздвигнути.

Икос. П онеже ада связав, и смерть умертвил еси, и мира воставил еси, с ваием отроцы восхваляху Тя Христе яко Победителя, и вопиюще Ти днесь, осанна Сыне Давыдов. Не к тому бо рече, закалаются младенцы, за Младенца Мариина, но за вся и младенцы и старцы, Един распинаешися, и к тому на нас не вместится мечь. Твоя бо ребра прободутся копием, тем же радующеся глаголем, благословен еси грядыи Адама воздвигнути.

Песнь 7. Ирмос

С пасыи во огни авраамския си дети, и халдеи убивыи яже без правды праведныя уловляху, препетыи Господи Боже отец благословен еси.

Запев. П оклоняющеся людие, и со ученики радующеся, с ваиями осанна Сыну Давыдову зовяху, препетыи Господи Боже отец благословен еси.

Запев. (Повторяем стих).

Слава. Н еискусозлобное множество, еще младенствующее естество, боголепно Тя Царя израилева отрочески пояху, препетыи Господи Боже отец благословен еси.

И ныне. С ваиями Тя Христе, и ветвьми хваляще множество, благословен пришедыи Царь веком вопияху, препетыи Господи Боже отец благословен еси. Катавасия.

Песнь 8. Ирмос

В еселися Иеросалиме, торжествуйте любящии Сиона, царьствуяи бо во веки Господь силам прииде, да говеет от лица Его вся земля, и да вопиет, благословите вся дела Господня Господа.

Запев. Н а жребя младо всед, царствуяи тобою Сионе Христос, прииде бо безсловесную идольскую прелесть разрушити, и неудержанное стремление уставити всех языков, во еже пети, благословите вся дела Господня Господа.

Запев. (Повторяем стих).

Слава. Б ог твой Сионе, радуися зело, царствуяи бо во веки Христос, Сей яко же пишет, кроток и спасаяи, праведный Избавитель наш прииде на жребяти, конечное вражие убити шатание, Ему же вопием, благословите вся дела Господня Господа.

И ныне. О скуде божественых даров, законопреступное сонмище непокоривых: дом бо молитвы Божия, вертеп сотвориша разбойническ, и от сердца Избавителя отринувше, Ему же поем, благословите вся дела Господня Господа. Катавасия.

Песнь 9. Ирмос

Б ог Господь и явися нам, составите праздник, и радующеся приидите. Возвеличим Христа, с ваиями и ветвьми, песньми зовуще, благословен грядыи во имя Господа Спаса нашего.

Запев с поклоном. Я зыцы почто шатаетеся писаньми; и священницы почто тщетным поучистеся; кто Сей рекше, Ему же дети с ваиями и ветвьми и песньми зовут: благословен грядыи во имя Господа Спаса нашего.

Запев. (Повторяем стих).

Слава. С е убо Бог наш, Ему же никто же подобен: праведен всяк путь изобрет, и даде возлюбленному Израилю. По сих же с человеки поживе и явлься: благословен грядыи во имя Господа Спаса нашего.

И ныне. С облазны стези, что близ вы положисте непокоривии: ноги ваша скоры кровь излияти Владычню. Но воскреснет всех спасти зовущих: благословен грядыи во имя Господа Спаса нашего. Катавасия.

Задостойник: Б ог Господь и явися нам, составите праздник, и радующеся приидите. Возвеличим Христа, с ваиями и ветвьми, песньми зовуще, благословен грядыи во имя Господа Спаса нашего. (Поклон земной).

Отпуст: П ришедыи во град Иеросалим, и хвалу прием от детей еврейских, Господи Исусе Христе Сыне Божии, молитв ради пречистыя Твоея Матере, и всех святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец. А минь.

Переходящий двунадесятый праздник. Всегда в воскресенье, предшествующее Пасхе.

Все четыре евангелиста повествуют о Входе Иисуса Христа в Иерусалим за несколько дней до крестных страстей Его. Когда после чудесного воскрешения Лазаря Иисус Христос за шесть дней до Пасхи собрался для празднования ее идти в Иерусалим, то многие из народа с радостным чувством последовали за Иисусом, готовые сопровождать Его с торжественностью, с какою в древние времена на Востоке сопровождали царей. Первосвященники же иудейские, негодуя на Иисуса за то, что Он возбуждал к Себе необыкновенное почитание в народе, задумали убить Его, а также и Лазаря, «потому что ради него многие из Иудеев приходили и веровали в Иисуса».

Но произошло неожиданное для них: «Множество народа, пришедшего на праздник, услышав, что Иисус идет в Иерусалим, взяли пальмовые ветви, вышли навстречу Ему и восклицали: «Осанна! Благословен грядущий во Имя Господне, Царь Израилев!» Многие подстилали свои одежды, срезали ветви с пальм и бросали по дороге, дети приветствовали Мессию. Уверовав в могущественного и благого Учителя, простой сердцем народ готов был признать в Нем Царя, который пришел освободить его.

Далее евангелисты повествуют: «Иисус же, найдя молодого осла, сел на него, как написано: «не бойся, дщерь Сионова! се, Царь твой грядет, сидя на молодом осле». И вошел Иисус в храм Божий, и выгнал всех продающих и покупающих в храме, и опрокинул столы меновщиков и скамьи продающих голубей. И говорил им: написано: «дом Мой домом молитвы наречется», а вы сделали его вертепом разбойников». Весь народ с восхищением слушал учение Господне. После чего к Иисусу приступили слепые и хромые, которых Он исцелил. Затем, покинув Иерусалим, Он вернулся в Вифанию.

Праздник Входа в Иерусалим от употребления в этот день ваий (пальмовых ветвей и верб) называется также Неделей ваий и Вербным Воскресением.

Церковь напоминает этот торжественный Вход в Иерусалим в последнее воскресение Великого поста и воспевает. (Кондак, глас 6-й):

«На престоле на небеса, на жребяти на земли носимый, Христе Боже, Ангелов хваление и детей воспевание приял еси, зовущих Ти: благословен еси, грядый Адама воззвати».

За утреней присутствующим раздаются зеленеющие ветви со свечами в память того, что встречали Господа с пальмовыми ветвями в руках.

Вход Господень в Иерусалим. Неделя ваий

Красуйся и радуйся Церкве Божия:

се бо Царь твой прииде в правде,

на жребяти седя, от детей воспеваемый:

осанна в вышних!

Сегодняшний день - торжественный и светлый, на время преодолевающий сосредоточенно-скорбное настроение Великого поста и предваряющий радость Святой Пасхи. В празднике Входа Господня в Иерусалим ярко загорается слава Христа как Всемогущего Бога, и как Царя, сына Давидова, Владыки, приветствуемого избранным народом Божиим. В этот день Церковь вспоминает, что пришедшие на праздник Пасхи иудеи встречали Иисуса как мессию, как пророка, как великого чудотворца, ибо знали, что Он незадолго до этого воскресил четверодневного Лазаря. Взрослые и дети пели и ликовали, подкладывали под ноги осла, на котором Он ехал,свои одежды, встречали Его зелеными ветвями и цветами. От обычая употреблять в этот праздник вайи (ветви финиковой пальмы) он называется Неделею «Ваий», «Цветоносия», «Цветною». У нас же этот праздник называется «Вербным воскресением», т. к. вайи заменяются вербой, поскольку ранее других деревьев являет она признаки пробуждающейся после долгой зимы жизни. Стояние с этими ветвями и зажженными свечами - это воспоминание торжественного Входа Царя Славы на вольные страдания. Молящиеся как бы встречают невидимо грядущего Господа и приветствуют Его, как победителя ада и смерти.

В воскресенье вечером богослужебные тексты свидетельствуют о наступлении Страстной, или Великой, седмицы. Начиная с вечерни недели Ваий, все песни Триоди Постной ведут нас по следам Господа, грядущего на вольную смерть.

C праздником — Входом Господним в Иерусалим!

Множество народа, пришедшего на праздник (Пасхи), услышав, что Иисус идет в Иерусалим, взяли пальмовые ветви, вышли навстречу Ему и восклицали: осанна! благословен грядущий во имя Господне, Царь Израилев!

Иисус же, найдя молодого осла, сел на него, как написано: Не бойся, дщерь Сионова! се, Царь твой грядет, сидя на молодом осле. Ученики Его сперва не поняли этого; но когда прославился Иисус, тогда вспомнили, что тáк было о Нем написано, и это сделали Ему.

Народ, бывший с Ним прежде, свидетельствовал, что Он вызвал из гроба Лазаря и воскресил его из мертвых. Потому и встретил Его народ, ибо слышал, что Он сотворил это чудо.

Фарисеи же говорили между собою: видите ли, что не успеваете ничего? весь мир идет за Ним. (Ин 12:12-19)

Неделя Ваий, Неделя цветоносная, праздник Входа Господня в Иерусалим, Вербное воскресенье - столько названий имеет этот день. Единственный Господский праздник, имеющий два тропаря:

Общее воскресение /

прежде Твоея страсти уверяя /

из мертвых воздвигл еси Лазаря, Христе Боже. /

Темже и мы, яко отроцы победы знамения носяще, /

Тебе Победителю смерти вопием: /

осанна в вышних, //

благословен Грядый во имя Господне.

Второй тропарь необходим, чтобы раскрыть особенный смысл праздника, а именно то, что Таинством Крещения мы спогребаемся Христу идущему на вольное страдание и смерть и благодаря этому совоскресаем с Ним:

Спогребшеся Тебе крещением, Христе Боже наш, /

безсмертныя жизни сподобихомся Воскресением Твоим, /

и воспевающе зовем: /

осанна в вышних, //

благословен грядый во Имя Господне.

Семь раз повторяется одна стихира:

Днесь благодать Святаго Духа нас собра, и вси, вземше Крест Твой, глаголем: благословен Грядый во Имя Господне, осанна в вышних.

Т.е. мы должны взять Крест Господень, как Симон Киринеянин:

Выходя, они встретили одного Киринеянина, по имени Симона; сего заставили нести крест Его. (Мф 27:32)

Этим мы должны исполнить завет Христов:

Симон Киринеянин первым исполнил завет Христов, ибо Господь сказал: «Кто хочет идти за Мною, отвергнись себя, и возьми крест свой». Это значит: раздели со Мной Мое страдание, страдание за мир, раздели со Мной Мое желание сердца Божественного страдать вместе с миром и умереть за мир, и оживотворить мир”. Он был первым, Симон Киринеянин, и нас призывает Господь идти за Ним. Пусть каждый несет свой труд, свою скорбь, свое бремя не просто с терпением, а так, как нес Симон, разделяя его с Господом. Потому что мы недаром все носим крест на груди - он означает для нас служение миру, служение людям, служение Богу, нашему Господу и Спасителю.(Из проповеди о. Александра Меня)

Также, в этот день, мы приносим в храм распускающиеся ветки вербы, которые освящаются на службе и хранятся весь год дома.

Ветки вербы, являются образом веток финиковой пальмы. Т.к. в России в это время обычно зацветает только верба, её и приносят для освящения в храм и поэтому это воскресенье и называется ещё Вербным.

На трапезе разрешается есть рыбу, а Вербное воскресенье является переходом от Великого поста к Страстной седмице.